söndag 12 juni 2011

Fack......ligt förtroende.

Facket....var är det? Alla som jobbar inom vårdyrket vet vad kommunals medlemsrekyterare babblar om varje gång det kommer en ny medarbetare....nå är du medlem i kommunal min lille vän...inte... då kan det gå käpprätt åt fanders för dig, ja du kan ju till och med få böldpest om du inte är medlem.

Visst facket har sina goda sidor som försäkringar, ingår böldpest? och förmåner....och vi får ju löneförhandlingar i grupp som det vackert heter, hmmm löneförhandling, individuell sa du....då är den inte avtalsenlig då eller.

Jo min lille vän vi ser till att kommunen betalar ut rätt lön enligt avtalet mellan oss och arbetsgivaren.

Så då menar du att individuell lön är ovanpå den avtalsenliga lönen då alltså?
Jajemen min goda kvinna/ man och den avtalsenliga lönen är fastställd enligt lag.

Och vad innebär då detta? jo är det nu så att kommunen har lagt sin lön för undersköterskorna precis över gränsen för vad avtalet för lägsta lönen är, så får undersköterskan ut minsta möjliga lagenliga lön.

Sen att betala dyra fackpengar gör att man surnar för facket ska väl se till att vi får bästa möjliga lön....men visst som 18 åring som bor hemma så känns säkert 19000 som väldiga summor men är man lite äldre, har barn, villa, räkningar, och lever ett normalt liv så är 19000 inte precis en lön man skryter om.

Så facket kommunal, skärp Er och se till att ALLA sveriges undersköterskor kan få ett avtal om lönen som fastslår att lägsta lönen för en undersköterska borde starta på 20000.

För hur ska vi annars locka ungdomar till vården, tänk informationsmötet för dom en eftermiddag klockan tre.....
Jo förstår ni....nu när ni gått ut er utbildning så kommer ni visserligen inte få fast jobb allihopa men vissa av er tillhör den lyckliga skaran och ni som kommer få fast jobb kan förvänta Er att få ut en lön av 19000 men sen vete gudarna hur många år ni får jobba innan ni kommer upp en bit över 20000.

Och för dom som funderar på att skaffa barn.....någon? hand upp så innebär detta att eventuella lönelyft saktar in och ni halkar efter, om nu övrig personal överhuvudtaget får några löneökningar i dom storlekarna.

Så du förväntansfulla vän som trodde att en undersköterska tjänar kosing värre än Von Anka får inrikta dig på att dela ett glas vatten med Arne Anka i baren.

Men deppa inte för vet du....medellönen för en undersköterska i vårt avlånga land är tydligen 21000.....synd bara att jag och många andra tillhör dom som är under medelkvoten.

Så vår vän och trogne kumpan i uskaträsket Arne Anka delar med sig av ännu en syrlig kommentar till kommunal och kommunerna.....
Och du nästa gång du ska ha lönesamtal...ring Arne Anka så tar han med sig 75:an och får mötet att bli givande.....för det brukar sällan vara givande i eftersmaken.

4 kommentarer:

  1. Härlig satir och ironi...du kan verkligen vara sarkastisk när du vill=)
    Gäller lönelyftet oss ssk också?...undrar bara=)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Tackar och visst är man...ssk:are får hänga på för ni är ju också individualister=)
    Upp till kamp! syrror och uskor! för kapitalet

    SvaraRadera
  3. Haha jag älskar ditt sätt att skriva på, så ironisk samtidigt som du är så allvarlig i det hela.

    Jag fastnade för "Så du förväntansfulla vän som trodde att en undersköterska tjänar kosing värre än Von Anka får inrikta dig på att dela ett glas vatten med Arne Anka i baren." <-- Jag var lite sån men helt ärligt så blev jag inte usk för pengarna utan för att jag vill göra nån skillnad i människors liv och kunna hjälpa dom jag kan. Det, är för mig viktigare än pengarna men visst fan är det så att man måste ha pengar för att kunna leva och för att kunna jobba.

    Just nu är jag tim. vik och vet ju aldrig vad min lön hamnar på vilket suger getpung. Men hade jag fått 11-14.000 i månaden hade jag med handen på hjärtat haft cirka 5-6000 kvar efter mat och räkningar även att jag har barn men just idag bor jag billigt. Blir skillnad när jag har fler barn och ett hus, bil osv.. då är det ju en SKITLÖN! Stå på er! Själv är jag inte med i facket.

    SvaraRadera
  4. Ingen vet bättre än den som själv jobbar som uska hur vi egentligen har det så då ska det ut i ljuset även om vår vän Arne Anka tar oss till mörka gränder ibland.

    Så satir och sarkasm är ironiskt nog en stor del i vårt arbetsliv så vi behöver bara ta ett steg in i gränden för att hämta inspiration.

    Så tack alla ni som tar Er tid att läsa, för man skriver ju både för sig själv men...och det ska medges så skriver man ju för all vårdpersonal och andra som kan tänkas hitta till Uskabloggen.

    SvaraRadera